Klompen, tulpen, molens, kaas, drop en stroopwafels, maar niemand noemt denim

 

Typisch Hollandse dingen weten we allemaal wel te noemen, maar gek genoeg noemt niemand ‘Denim’ en dat terwijl ons land wereldwijd bekend staat als heus ‘Denim-land’. In een eerdere blogpost vertelden we al dat er jaarlijks zo’n 45 miljoen spijkerbroeken worden verkocht in Nederland. Nederland is koploper op het gebied van jeans. ‘Onze’ merken worden verkocht in duizenden winkels wereldwijd en gedragen door veel internationale sterren. En met merken als G-star, DENHAM en Scotch & Soda is Amsterdam het mekka van de spijkerindustrie te noemen. Om trots op te zijn! In deze blogpost lichten we twee toffe denim-merken uit:

G-star

Een van de merken dat zich compleet richt op denim is G-Star. Sinds de oprichting in 1989 is de filosofie van G-Star altijd ‘Just the Product’ geweest. In 1991 ging G-Star de samenwerking aan met Franse jeansdesigner Pierre Moriset. Dit leidt onder meer tot de introductie van de G-Star Elwood, een jeansdesign dat een doorbraak betekende voor G-Star. In datzelfde jaar drukt G-star haar eerste stempel op de industrie met de introductie van draagbare en raw denim producten, in een markt die destijds bepaald werd door zwaar bewerkte en stonewashed items.

 ‘RAW is geen zelfstandig naamwoord, RAW is een werkwoord’ (Pharrel Williams)

Op 9 februari 2016 werd bekendgemaakt dat de Amerikaanse rapper en producer Pharrell Williams mede-eigenaar van G-star RAW wordt. Het merk blijft toegewijd aan denim vakmanschap en het aanmoedigen van de evolutie. Inmiddels wordt G-Star wereldwijd in 70 landen verkocht.

DENHAM

DENHAM the Jeanmaker is in 2008 opgericht in Amsterdam door de Engelsman Jason Denham. Daar komt de naam van het merk dan ook vandaan. DENHAM is innovatief, maar heeft daarnaast ook respect voor de authenticiteit van denim. Ze gebruikt haar ervaring in verschillende wassingen, pasvormen en laat de jeans maken in de beste fabrieken in Italië en Japan.

‘The truth is in the details’                 

DENHAM maakt jeans waarbij wordt gelet op elk klein detail. Op iedere jeans is een klein schaartje geborduurd, geïnspireerd op de eerste stofschaar van Jason Denham. Inmiddels groeit DEHAM tot een merk dat verkocht wordt in meer dan 20 landen.

Dit waren slechts twee van dé Nederlandse jeansmerken uitgelicht. Natuurlijk zijn deze merken bij ons te vinden in de winkel en in de webshop. Zie hier het aanbod van G-Star en hier het aanbod van DENHAM. Veel shopplezier!